ITX + CF funkar inte

Anders Lindgren ali at df.lth.se
Fri May 25 14:32:23 CEST 2007

On Fri, 25 May 2007, Kenta Berggren wrote:

> Hej
> Det är SanDISK som jag använder.
> Kan vara pc?

En del sådana där CF-adaptrar verkar av för mig obegripliga anledningar[0]
inte GÅ att boota från. Ofta står det "bootbar" på dem, och man kan få
fippla lite med master/slave/CS-jumprarna för att se vilket som fungerar
IRL. Strömförsörjningen är viktig också. Det kan se ut att funka fast man
har fel strömkälla injumprad (om man kan väja med jumpers), men inte gå
att boota enbart pga det.

Jag köpte en (två) som "stödjer boot" och det gick utmärkt att boota från,
men först efter att:

a) Ha dechiffrerat vilket strömförsörjnings-val man skulle jumpra. Det såg
ut att funka någotsånär när den hade fel (och bara fick ström från
bussen), men gick inte boota från.

b) Konstaterat att cable-select inte verkade funka alls (berodde nog på
kontrollern iofs).

c) Valt rätt volt-tal för CF-kortet (även det en jumper på mitt kort).
Korten funkar iofs med båda, men iirc så påverkade det
strömförsörjningsvalet.

Dock är det en Amiga4000 som jag bootar disklöst från CF-kort. :-D

Märket på CF-kort har jag inte haft problem med. Jag har Kingston, nåt
amerikanskt med Q i namnet och något tredje -- alla vid något tillfälle
inköpta till min digitalkamera utan hänsyn tagen till datorer.

[0] Det är å andra sidan mkt i PC-arkitektur som ter sig obegripligt för
mig som mest leker med BaraFunkar(tm)-arkitekturer som Amiga, Sun och
SoC-brädor. :)

/ali
:wq