Någon med bra koll på mount_smbfs?

Karl-Petter Åkesson freebsd at yelloworb.com
Wed May 23 23:44:18 CEST 2007

Hej,

Efter ett tags bråkande för ca ett halvår sedan så lyckades jag mounta
ett par windows kataloger på FreeBSD maskinen med hjälp av mount_smbfs.
I helgen stoppade jag in lite extra hårddisk och var ju tvungen att
stänga av masken vilket annars sker ju aldrig. Men det resulterade också
i att efter ombooten så vägrar mount_smbfs att mounta de där windows
katalogerna. Får följande inte allt för informativa felmeddelande:
mount_smbfs: can't get server address: syserr = Permission denied

Det som är riktigt underligt är att med smbclient kan jag ansluta till
maskinen utan problem.

Någon som har någon ledtråd vad som kan vara fel eller var jag skall
börja söka? Har googlat på felmeddelandet men det hjälpte inte.

/Kalle