Inköp av Dell-server

Martin Nilsson martin at mullet.se
Sun Mar 11 08:41:42 CET 2007

Nianbig wrote:
> Hej
>
> Jag hade tänkt köpa in en ny DELL-server med konfiguration enligt
> nedanstående. Planen är att köra FreeBSD på den.
> Jag har bara kört FreeBSD på Intel-processorer förut, är det någon som
> har någon erfarenhet av att köra AMD och FreeBSD?

Det är ingen skillnad på att köra på intel eller AMD processorer vad
gäller FreeBSD, skillnaderna är i chipset och I/O enheter.

> Komponenter
> Dual Core AMD Opteron® 2210; 1.8GHz, 2X1MB Cache, 1Ghz HyperTransport
> Dual Core AMD Opteron® 2210; 1.8GHz, 2X1MB Cache, 1Ghz HyperTransport

Detta är socket-F processorer, vad är det för chipset i maskinen och
framförallt vad är det för Gbit LAN chippar? Nvidia Gbit kan jag bara
avråda ifrån, ev är det de nya broadcom med bce drivier som det var
mycket problem med innan 6.2, men jag tror drivisen är omskriven så den
fungerar nu. (Jag har inte haft någon sådan hårdvara)

> 2GB DDR2 667MHz Memory - 1CPU (2x1GB single rank DIMMs)

Du får bättre prestanda med 4 minnen, då kan du sätta 2st/CPU.
Visserligen stödjer inte BSD NUMA men det borde ändå ge en förbättring.

> C5 - Add-in SAS RAID1, 2 Hard Drives connected to add in SAS5iR controller

Vad är det för chipp på denna? mpt drivisen är väldigt långsam på att
skriva på "RAIDade" enheter i FreeBSD.

> 250GB 7,200rpm 3.5inch SATA hard drive
> 250GB 7,200rpm 3.5inch SATA hard drive

För att bara köra SATA hade tagit ett 3ware kort istället, de funkar...

> Tillbehör
> 8x IDE DVD-ROM Drive
> Static Versa Rails, round hole support

Vad är det för rails, brukar inte hålen vara fyrkantiga i "normala" rack?

Det är lite märkligt att Dell envisades så länge med bara intel när AMD
hade bättre produkter, men nu när intel för första gången på flera år
leder har de börjat pusha AMD. Det verkar inte som om det är uteslutande
tekniska meriter som styr deras produktval...

Jag hoppas priset är bra, vi har gett upp Opteron (2-sockel system) för
tillfället då prestandan på intel är bättre och det är mindre strul med
dem. Vi får se om det ändrar sig när AMD släpper K10 efter sommaren.

Mvh,
Martin

---
Martin Nilsson, CTO & Founder, Mullet Scandinavia AB, Malmö, SWEDEN
E-mail: martin at mullet.se, Phone: +46-(0)708-606170, Web: www.mullet.se

Our business is well engineered servers optimised for FreeBSD & Linux