Mellanslag i vaiabler...

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Wed Jun 20 11:40:21 CEST 2007

 AT> Mitt problem är att filen ligger i mappar som har "mellanslag" i
 AT> sökvägen vilket inte blir så bra i mitt script!

 AT> Jag försöker med:

 AT> file_list=`find /home -type f -name prefs.js`
 AT> echo $file_list

Det skulle nog räcka med att sätta vanliga dubbelfnutta utanför
bakåtfnuttarna.  Men då har du alla machande filnamn separerade med
mellanslag i den variabeln, och hur vet du då hur stor bit av
variabeln som är ett filnamn?

Måste du ha filnamnen i en variabel?  Jag skulle göra:

find /home -type f -name prefs.js -print0 | xargs -0 dostuff

... där dostuff är ett kommando som tar (ett antal) filnamn som
parametrar.  Då blir det rätt.

--
Rasmus Kaj <rasmus at kaj.se> -- http://www.stacken.kth.se/~kaj/
Yes, bugger all that. Let's curse somebody. -Nanny Ogg (Terry Pratchett)