Om spam och blocking - flera dagar (nästan)utan spam

Fredrik Lindberg fli at shapeshifter.se
Wed Jan 24 17:13:06 CET 2007

peter h wrote:

> Total=180, Spam=161 ( 89%), Accepted=19  Wed Jan 24 16:43:50 CET 2007
> Sorbs Manet Man-2 Spamcop spamhaus STrap Manual RelDeny DNS rDNS Forged PreGr
>    30     2    66       9       4      0     2      8     8     0     0    40

Inkluderar SORBS ovan deras DUHL-lista (Dynamic User and Host List) ?
http://www.au.sorbs.net/faq/dul.shtml
Använde den listan förr i tiden och den blockerade i stort sett alla
dynamiskt hosts (kapade windows-datorer).

Själv kör jag på innehålls-fitrering, har jag en kombination av
DSPAM och SBL-listor (postfix policyd-weight). Mail som taggas som
spam av dspam droppas i en separat IMAP-folder (Junk) av maildrop,
mail äldre än 14 dagar i den foldern tas bort automatiskt. Att träna
dspam består av att flytta spam till och från "Junk"-foldern.

Har kört det systemet ett tag nu och det är _väldigt_ sällan (i stort
sett aldrig) jag ser till spam i min inbox. (Kollar man dock
junk-foldern brukar där ligga en ~200 spam-mail, och då rensas också
foldern automatiskt på gamla mail).

Fredrik