Processor modell

Micke A knorpen at gmail.com
Wed Jan 17 09:26:12 CET 2007

Hej

Jag är inte den första som ställer denna fråga här. Men jag har
funderingar på att byta ut min garderobsserver från ett Mini ITX kort
till en lite mer kraftfullar dator.

Har funderat på att införskaffa mig en Core 2 Dual propp med
tillhörande moderkort. Inte inriktat mig på något speicellt moderkort.

Anledningen att jag vill har en nyare propp med moderkort är att jag
har börjat konvertera .avi filer till .mp4 för ipoden. Detta kräver
lite mer kräm en vad mitt ITX kort kan leverera. Men vill fortfarande
ha en strömsnållpropp.

Nu några frågor:

1. Har ni något moderkort som stödjer Intels core 2 duo, som fungerar
under FreeBSD ?

2. Anledningen att jag väljer Core 2 duo är att den inte ska dra så
mycket ström, kan man använda sig av "speedsteep" funktioner för core
2 duo under FreeBSD ? (Dra ner Mhz antalet när inte kraften behövs).

3. Eller är det ett bättre alternativ att köpe en Pentium D eller en p4 ?

Jag kommer även använda maskinen till Webserver, filserver,
torrentfluxServer, dbserver.

Idag har jag ett Mini ITX 800 Mzh kort med 256 mbram, en 7200 rpm 300
gbdisk + 40gb 7200 rpm disk.

Bara att höra av er.

--
// Micke