Timeout från ssh

Michael Widerkrantz mc at hack.org
Wed Dec 19 15:41:15 CET 2007

peter h <peter at hk.ipsec.se> writes:

> TCP keep-alive ?

Det tror jag också. Två timmar låter precis som keepalive.

Göran, från vad för slags maskin SSH:ar du?

FreeBSD har, åtminstone nu för tiden, TCP keepalive påslaget per
default för alla TCP-koppel. Jag minns inte hur det var under FreeBSD
4.*.

Kolla sysctl:en net.inet.tcp.always_keepalive på båda maskinerna som
är inblandade. Om den är 0 på bara en av maskinerna så har du
antagligen hittat felet.