E3500-knas

Mattias Pantzare pantzer at ltu.se
Fri Apr 27 18:53:20 CEST 2007

Anders Lindgren wrote:
>    Sitter och försöker shoppa ihop reservdelar till en Sun E3500. Av allt
> att döma så saknar den ett interface board. Så vitt jag kan utläsa av
> manualen krävs ett IB med två st. GBICar för att kunna använda de interna
> diskplatserna. Mao: Det krävs alltså _extern_ fiber (via IB->IO-kort)
> för att kunna använda de _interna_ diskplatserna?
>
>    Tänkte att någon här säkert har mer erfarenhet av Enterprise-system och
> kunde bekräfta eller dementera saken, för det låter så nedknarkat att
> något måste vara fel. :-)

Det sitter inget FC på bakplanet bara för att driva interndiskarna,
altså måste man koppla externt. Samma io-kort sitter i ett antal
modeller av diverse storlekar. Somliga tom helt utan interndisk. Det
skulle nog kostat betydligt mer att designa om bakplanet och io-kort för
att få in FC där än att dra en liten kabel på utsidan, då är det även
lätt att köra från dom FC-kontrollar man vill använda.

Helst ska du koppla in interndiskarna från två olika io-kort så att du
får ordentlig redundans.