Trasigt FreeBSD

peter h peter at hk.ipsec.se
Sun Apr 22 23:41:10 CEST 2007

On Sunday 22 April 2007 22.54, Max Malm wrote:
> Hejsan, jag har lite (mycket?) problem min FreeBSD-server.
>
> Detta skrevs i en kanal så jag bifogar texten.
> http://nopaste.php-q.net/290800
>
> Mvh,
> Max

Det har adderats en user "messagebus:*:556:556:D-BUS Daemon User:/nonexistent:/sbin/nologin"
men det bör inte ge dig problem. Däremot tycks det som om additionen skett
felaktigt. ( utan att tillverka pwd.db korrekt)

En första sak att fråga : kan det tänkas att / blev full under "bygget" ? Det kan
förklara varför det misslyckades att bygga en pwd.db

Både /etc/passwd och /etc/pwd.db är "plain files" :
> ll /etc/passwd /etc/pwd.db
-rw-r--r--  1 root  wheel   1389 Nov 12  2005 /etc/passwd
-rw-r--r--  1 root  wheel  40960 Nov 12  2005 /etc/pwd.db

Annars tycker jag nog det saknas information : vilken version av bsd,
varför gjordes fsck, ( varför crachade burken) , vad finns det för
symptom ...

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )