http-analysprogram?

Noah Williamsson noah at hd.se
Thu Sep 21 10:01:46 CEST 2006

BSD Users Sweden <bus at stacken.kth.se> on torsdag 21 september 2006 at 08.43 +0000 wrote:
>Yo!
>
>Vet listan om det finns nåt trevligt analysprogram för apacheloggarna
>som inte bara listar statistik utan även avslöjar hur "gången" i
>siten har varit? Alltså nåt i stil men "Denna användare började på X
>fortsatte sedan till Y och läste den mer än X." Så man kan se vilka
>sidor som tillbringas mest tid på och vilka som är vanligaste
>inkörsporten osv.

Jag skulle starkt rekommendera Google Analytics.
Det gör nog exakt vad du är ute efter och mycket mer.
Tyvärr fungerar det inte på apacheloggarna utan kräver att du lägger in en kodsnutt på dina sidor.

Problemet du har med dina apacheloggar är att du förmodligen bara ser IP-adresser, inte webbläsare ("unika" besökare).
För att lösa det kan du aktivera mod_usertrack som spottar ur sig en kaka som du sedan kan logga med cookie-formatspecifieraren (titta på LogFormat och CustomLog).

Jag vet inte om det finns något program som gör det du vill sen, men om du är lite haj på SQL så skulle du säkert kunna få ut sån data ur en databas, förutsatt att du har loggarna tillgängliga i en
SQL-databas.
Stoppa in loggarna i SQL-databas kan du göra antingen manuellt genom att parsa in dem eller genom att använda mod_log_sql som finns på http://www.outoforder.cc/projects/apache/mod_log_sql/

//noah