erfarenheter av Via EPIA ITX?

Micke A knorpen at gmail.com
Wed Oct 18 09:49:12 CEST 2006

Hej Kenta

Jag har inte så stora erfarenheter att bygga ett disklöst system på
ett EPIA kort, men har kört både OpenBSD och FreeBSD på ett EPIA ITX
533/800 Mhz kort, 533 kortet har jag inte kvar längre, men 800 Mhz
snurrar med FreeBSD.

Har dock provat att bygga en TinyBSD dist från FreeBSD src, hela os:et
ligger på ett compaqflashkort, väldigt enkelt att sätta upp, fick en
installation på 22 mb.

Men kortet kan boota på nätverkskoret så det borde inte vara omöjligt
att bygga en disklös klient av den, finns många fina som chassin
också.

Nu har de även kommit med nano-itx, de är lite väl dyra tycker jag.
Men har en formfaktor på 12x12 cm.

För mer info:
http://www.mini-itx.com
http://www.tinybsd.org/tinybsd