HEX-DEC

Urban Boquist urban at boquist.net
Thu Oct 5 12:27:15 CEST 2006

[...]

> Jag skulle börja med att googla på "hex2dec".

Problemet med att google är så bra är att folk slutat tänka själva! ;-)

Niklas> Kanske något mindre läsbart, men obfuskering är kul.

Absolut. Men om man vill ha något mer lättläst kanske detta kan vara
ett alternativ:

  echo "00:0f:3d:f7:8b:0c" |\
  tr ':[:lower:]' ';[:upper:]' | (echo "ibase=16"; cat -) | bc | tr '\n' .

Den lär vara mindre effektiv dock om det spelar roll, pga alla
processer. Men den borde iallafall vara portabel.

Jon> Var skickar jag tårtan? Tack, bugar & bockar!!

Får jag med? Om du skickar den till Gbg kan jag och Niklas dela... :)

Mvh,

        -- Urban