Re: ADSL + brandvägg nätdesign

Johan Allard johan at allard.nu
Mon Nov 27 20:42:21 CET 2006

Jag har kört med

pf in all fragment-reassemble
pf out on pppoe0 max-mss 1300 # har labbat med lite olika värden här
pf out on sis1 max-mss 1300 # min interna nät

men det kanske är no-df som jag skulle använda istället. Det enda som
skall gå på utsidan (sis0 i mitt fall) är ju ppp paketen så jag
undrar om jag skulle sätta något pf trix där också.

Och jag hade exakt samma problem som du beskrev, med en IPsec tunnel
över pppoe:n så stannade allt mitt mailläsande som gick över den
tunneln. Jag hade då ändå skruvat ner max-mss till 1200 men det
hjälpte inte.

Det som känns så konstigt är att med pppoe termineringen på ADSL
modemet så funkar allting i princip smärtfritt medan med pppoe
termineringen på min OpenBSD brandvägg så blir det en massa strul.
Varför blir det så? Blir vartenda (stort) paket uppstyckat över
modemet medan OpenBSD/pf vägrar att sända?

//johan