Steam och ipfw

Karl-Petter Åkesson freebsd at yelloworb.com
Sun Nov 26 13:07:23 CET 2006

Hej hej,

Jag har inga problem och köra Steam igenom min freebsd maskin. Den
sitter nog på liknande sätt som din, firewall+natd ut mot nätet. Vad är
det du inte får att fungera? Lyckas du installera Steam och installera
ngr spel? Eller är det att du inte kan starta spelen?

Vad jag känner till är det bara för att kunna köra de olika spelen som
man behöver öppna upp portar. Tittade i mitt setup script för ipfw och
jag har följande olika rader som har med Steam att göra.

        # Open up for Steam
        ${fwcmd} add allow tcp from any to any 27030-27039 setup

        # Allow Half-Life UDPs
        ${fwcmd} add allow udp from any 27015-27020 to any in via ${oif}

        # Allow Steam UDPs
        ${fwcmd} add allow udp from any 1200 to any in via ${oif}
        ${fwcmd} add allow udp from any 27000-27015 to any in via ${oif}

        # Allow us to host CZ server
        ${fwcmd} add allow udp from any to any 27015 in via ${oif}

Noterade just nu att jag har lite överlappande regler så borde väl rensa
upp lite, men det är ju i princip det står listat på steampowered. Är du
säker på att du inte råkar ha ngn brandvägg aktiv på maskinen som kör
Steam? Ett sätt att testa att installationen av Steam är korrekt är att
stoppa den maskinen utanför din brandvägg.

/Kalle