Problem med nätprestanda i FreeBSD

Magnus Danielson cfmd at bredband.net
Fri Nov 24 11:32:36 CET 2006

From: G Hasse <gh at raditex.se>
Subject: Problem med nätprestanda i FreeBSD
Date: Thu, 23 Nov 2006 19:30:23 +0100

> Hej!

Hej Göran,

Har bara gluttat lite i den här tråden.

> Jag köpte en ny 100MB Switch och trodde jag skulle
> få mycket bättre prestanda mellan mina maskiner,
> men det får jag inte. Mellan 2st FreeBSD 6.1
> får jag bara ca 200kb/s. Kör jag Linux på
> samma maskiner så får jag 5-8MB/s - vilket förståss
> är det man vill ha.
>
> Är det FreeBSD 6.1 eller något annat som är problemet
> tror ni?

Jag undrar om du inte fallit i Auto Negotiation fällan. AutoNeg _skall_ vara
din räddare i nöden, men verkligheten har visat att den funkar långtifrån så
bra som den skulle om alla (inkl. Cisco) gjorde som de skulle. Mummel.

AutoNeg ligger i ethernet-chipen och ibland måste OSet fippla med konfen på
minst sagt hårresande sätt för att AutoNeg skall göra bra och rätt. Här kommer
även din sprillans nya Switch in, eftersom varje dator kör AutoNeg mot "sin"
port i Switchen. Skulle du ta en twistad kabel och köra datorerna direkt mot
varandra skulle du nog få ett annat resultat. Det är värt att göra den
övningen för att se att det inte är prestanda-problem som sådana utan mer hur
AutoNeg tillåts regera. Då kan du lungt gå vidare med AutoNeg problemen, och
dessutom kolla hur drivrutinerna har lyckats göra det där, t.ex. jämföra
mellan FreeBSD och Linux t.ex. Har du ethernet på instickskort så kan du roa
dig med att se om felet följer med ett visst kort eller om det "försvinner"
i något OS. Det är nämligen ethernet-chip specifikt hur man skakar AutoNeg
rätt, och olika OS kan ha olika bra hackade rutiner för samma chip. Har du
riktigt otur kan du inte göra nödvändiga justeringar i switchen som gör att
dina kort funkar mot den as advertised. Ethernet har vi för våra synders skull
och inget annat!

MVH
Magnus - jobbar på firma som gör Ethernet prylar