Spamfilter

Anders Troback freebsd at troback.com
Mon Nov 20 15:14:43 CET 2006

On Sun, 19 Nov 2006 14:58:42 +0100
Claes Hohner <claes.h at multek.se> wrote:

> Hej allihop! Hoppas att detta inte är alltför off-topic.
>
> Jag har börjat kolla på en lösning för spamfiltrering, och det verkar
> finnas många olika skolor för detta. Därför tycker jag att det skulle
> vara värdefullt om BUS:arna kunde dela med sig av sina lösningar.
>
> I vårt fall är det vår mailserver, med cirka 30 användare, som kör
> FreeBSD 5.3 med Postfix 2.1 som ska göra jobbet.
>
> Vi gör affärer med både Kina och Korea, så att bara blockera mail
> från "spam-länder" som en del verkar göra är ingen bra lösning för
> oss.

> [...]

Jag har använt MailScanner (http://www.mailscanner.info) som finns i
FreeBSD ports (mail/mailscanner) tillsammas med Postfix på FreeBSD 6.1.
Jag har gjort så att varje användare kan träna upp SpamAssassin
(som MailScanner använder) genom att flytta alla sina mail till en mapp
som jag låter SA lära upp sig av några gånger per dygn!

Greylist funkar bra men jag hade några användare som hade problem med
siter som hotmail, yahoo och andra stora mail farmar så just nu kör
jag utan...men ska snart sätta på det igen!

Jag har även startat spamd (http://www.openbsd.org/spamd/) som också
finns i FreeBSD ports (mail/spamd)! Detta är bara för att göra livet
lite jobbigare för spamare;-)

Om det är något du undrar eller du vill ha hjälp är det bara att fråga!

--
Anders Trobäck
http://www.troback.com/