Slackathon2006 OpenBSD/SSH fundraiser uppdateringar.

Janne Johansson jj at it.su.se
Mon May 29 21:46:15 CEST 2006

Tänkte passa på att komma med en uppdatering innan Lördagen(tm).

En del verkar ha missförstått idén med "100% av alla donationer går
oavkortat till projektet" eftersom
jag fått en del märkliga frågor om det. För att klargöra, ingen del av
detta evenemangs kostnader dras av det ni donerar.
De mackor man köper eller de prylar man ropar in på auktionen (har lite
sådana gåvor) dras inte heller av,
de pengarna går också oavkortat till projektet. All vinst från de
cd/tshirts/stickers ni köper går samma väg.
Den del av cd/tshirt/stickers som inte är vinst har Wim redan fått
pengar för, så det är lite för frakt osv som försvinner
i det fallet, men i princip går allt även där till OpenBSD/SSH. Jag
betalar bankavgiften för inbetalningen av klumpsumman.
I korta ordalag: Allt ni ger går till rätt plats.

Det har kommit ett par företag till som donerar pengar, dock inte direkt
på plats, men ändå i samband (och orsakat av)
slackathon:et, med Loopias initiala 10K sek är vi nog uppe i ~30K från
företag, om alla håller vad de sagt, något jag
definitivt tror att de gör. De kommer donera via
www.OpenBSD.org/bank_donations.html-sidans wire-transfers för att
få ett kvitto som de kan redovisa korrekt.
Utöver det så är det ett par företag som lånar ut saker, fixar lokalen
eller trycksaker och den typen av icke-monetära
sponsringar. Tack även till dem!

Vad gäller sovplatser finns det sovsäcksplatser kvar hos mig, för de som
klarar av att sova på liggunderlag eller i soffa.

Jag håller på att fösöka se till att den vegetariska varianten av
middagen även är ätbar för veganer, men ju mer jag fått lära
mig om vegan-mat desto svårare verkar det vara att göra rätt(tm).
Om jag inte nämner nåt om det på websidan dagen innan så är
alternativmaten enbart vegetarisk och inte vegan-kompatibel
varpå ni som absolut vill ha vegan-mat får ordna eget alternativ.
Isåfall beklagar jag.

Vladimir Bogodist har ställt upp att prata om hur han motiverade en
donation på 1K EUR från sin firma "GamArena Ab"
genom att visa på hur OpenBSD sparat dem stora summor pengar jämfört med
att köpa carp-liknande Gbit-funktionalitet från
de "stora" router-tillverkarna. Kan vara en bra guide till hur man utför
openbsd-lobbying på slips-maffian. Får se vilken tid vi
klämmer in honom. De andra personerna och trunk-demot sker på heltimmar,
men det kommer inte ta 60 minuter per person,
tiden däremellan är till för att ni ska kunna donera mer, fika, prata,
umgås eller läsa mansidor.

Det kommer finnas wlan så du kan ta med din laptop och troligen
trådbaserat nät med, fast jag vet inte exakt hur det kommer
te sig med ethernet-uttag på strategiska platser. Den som vill uppdatera
sin medhavda dator har nära till ftp.su.se-mirrorn
nätmässigt iaf.

Om någon har idéer om mer skoj man kunde göra när man ändå har massa
maskiner och kompetens på plats, passa på att maila
förslag, än är det inte försent. Kanske en lagom sun-maskin med
OpenSolaris på och en diskpack att köra ZFS på? Går att ordna
om intresse finns. I övrigt verkar min inlånade SGI O2 vara smått ledsen
i pre-boot-läge, så folk med reserv-O2:or eller moderkort
till sådana får gärna ta med sig. ;-)

Glöm inte, halva evenemanget är du. Passa på att ställa frågor till
utvecklare, träffa massa nya okända obsd-personer du inte
vetat om tidigare, och labba lite med de maskiner vi tagit dit.

/Mvh Janne och Johan