återskapande av fil på ufs

Jesper Jeansson jeansson.jesper at home.se
Tue Mar 7 20:54:18 CET 2006

Hej!
Jag har ett _väldigt_ stort problem,
Jag behöver återskapa en fil som är borttagen för cirka 4 dagar sedan, inget har skrivits på disken sedan den togs bort. Jag tror det är ufs2 på disken eftersom ufs2 blev standard den 2003/04/20 och maskinen är installerad 2004/02.

Det är en .dmg* på cirka 22gb
(.dmg är en slags disk image format som används mycket under Mac OS X)

Jag har letat efter undelete program i 3 dagar men har bara hittat program som kan återställa partitioner och liknande så jag vänder mig till er för råd och tips. Går det överhuvudtaget?

Jag drar hela historien för att lätta mig lite. (oviktig i sammanhanget)
.dmg är en backup av min disk i iBook:n där jag har allt viktigt av sorten Dokument, Mail, Adress bok, Bilder 6år tillbaka samt endel kod vilket jag iofs har en ett år gamal backup på.
Jag tar bort .dmg:n tillfälligt och senare samma dag så händer något med iBooken så jag blir tvungen att hårdreboota genom att hålla in knappen vilket resulterar i att den krypterade hemkatalogs filen blir korrupt och jag har inte lyckats fixa den ännu. Vill göra en kopia av den innan jag försöker laga den men då säger den bara Input/output errors. (detta är alltså på Apple datorn med filsystemet HFS+, program säger att disken är som den ska så verkar "bara" vara filen där)
Jag trodde jag skulle klara mig utan backup i iaf 24 timmar utan att något sånt här skulle hända.

Så nu är jag här och vill undeleta .dmg-filen som ligger på filservern för att sedan försöka gå vidare med iBooken vilket iofs mest verkar ett dött lopp just nu.

Alla tips, råd och erfarenheter är välkommna

Mvh Jesper Jeansson