DHCP-fråga

Thomas Nyström thn at saeab.se
Sat Jul 29 11:51:32 CEST 2006

Fredrik Lindberg wrote:

> Ja, openbsd-versionen verkar bara slänga ut ett paket via BPF direkt
> till nätverkskortet. Men det lite småmärkliga är att i stort sett
> samma kod finns i ISC.
> Min förra patch antog (felaktigt) att servern och klienten var i
> samma subnät.

> Det hela blir lite mer spännande av att OpenBSDs dhclient verkar vara
> en fork av ISCs dhclient...tydligen med vissa nya "features" :)

Jag tror jag har hittat den signifikanta skillnaden nu. ISC's variant
har två sätt att skicka paket: via bpf eller via en fallback som råkar
vara vanliga socket-interfacet. Rutinen som skall skicka en DHCPREQUEST
kollar om den skall skicka en IP-broadcast eller direkt till DHCP-
servern. Skall den skicka direkt så använder den fallback-varianten
och paketet skickas via socket-interfacet (sendto). Vanliga IP-stacken
tar hand om arpande och sånt och allt blir bra.

OpenBSD-varianten har slängt det här med fallback och använder ALLTID
bpf. Ingen arp där inte....

Jag skall dubbelkolla detta och sedan sätta samman en patch för OpenBSD-
varianten....

Jag skall ta och slänga iväg en fråga på stable at freebsd och se om
någon har något att säga.

/thn

Svensk Aktuell Elektronik AB                     Thomas Nyström
Box 10                                    Phone: +46 8 35 92 85
S-191 21  Sollentuna                        Fax: +46 8 35 92 86
Sweden                                      Email: thn at saeab.se