Hitta super-block backups i NetBSD 2.0 ffsv2

Johan Kuuse kuuse at redantigua.com
Tue Jan 24 19:36:50 CET 2006

Hej,

(Om ni får en dubbel-kopia av det här mejlet, "please ignore".)

En snarlik fråga som tråden "Hitta super-block backups i NetBSD 2.0 ffsv2":

Jag är ganska säker på att data pa en FreeBSD 4.8-harddisk har tappet data för gott,

skulle bara vilja ha det bekräftat.

Compaq RAID5, 2 diskar:

/dev/idad0s1 (ominstallerad, FreeBSD 4.8 från scratch)

/dev/idad1s1 (lost data, försök till recover)

Med /dev/MAKEDEV har jag återskapat partitionerna

/dev/idad1s1a

/dev/idad1s1b

/dev/idad1s1c

/dev/idad1s1d

för att försöka hitta

swap

/tmp

/usr

(övriga partitioner fanns på disk0)

Jag installerade FreeBSD 4.8 för länge sedan på mitt f.d. jobb, blev

ditkallad igår att försöka hjälpa till efter en diskkrasch förra veckan,

men tror att man redan gjort för många "försök" att hitta försvunna

partitioner på /dev/idad1s1

Jag installerade scan_ffs från ports.

scan_ffs /dev/idad1s1c

hittar endast en partition

skapad vid ett av försöken till att montera gamla partitioner (visade sig vara swappen).

Min fråga är: om scan_ffs (eller liknande systools) inte hittar några

partitioner, kan man då anse att loppet är kört? Bara för att kunna ge ett

definitivt besked till kund.

Alternativt, vilka andra test skulle kunna ge definitivt besked?

MVH,

Johan Kuuse