FreeBSD 5.4-strul

Michael Josefsson mj at isy.liu.se
Thu Jan 19 09:43:15 CET 2006

Hej! Jag har uppgraderat från 4.10-stable till 5.4-stable och det är
nåt lurt med namnuppslagningen. men så har jag bytt burk också, så det
kanske kan spela in, men jag tycker inte det borde det. Anyways, nu
sitter jag på en HP ProLiant ML350G4p. Jag är inte van vid 5.4 och
undrar hur sambandet mellan /etc/host.conf och /etc/nsswitch.conf
egentligen är. I host.conf står det att man inte ska peta i den för att
den automatgenereras från nsswitch.conf. Hur då? Måste jag starta om
nåt för att ändringar i nsswitch.conf ska slå igenom?

Problemet var att man inte kunde slå upp byname utan bara bynumber.
Efter att ha cvsuppat och kopmpilerat om rubbet halkade det dock igång
men den hade fortfarande problem med timeouter på vissa adresser. Jag
har fimpat brandväggen och stängt av det interna nätet (inte tagiot med
bge1-interfacet i rc.conf) för att försöka rensa upp för
problemsökningen. Det hela är lite mystiskt.

Är det nån mer som haft uppdateringsstrul mellan dessa versioner och
möjligen den här hårdvaran också?

Alla tips välkomna!

/Micke