nslookup och hosts

peter h peter at hk.ipsec.se
Sun Feb 12 22:40:41 CET 2006

On Sunday 12 February 2006 22.32, Janne Rockstedt wrote:

>  > du vill uttrycka så sätt in det i din dns.

> Vill inte ha min BSD burk i någon dns utan "bara" i min hosts file.
> Men min sendmail kan inte hitta den, får fel i min sendmail.

då skall du använda dns,  ( jag _tror_ man kan bygga sendmail till
att titta i hostfiler men det blir nog mest besvärligt)

Vad är det för besvär att starta en dns för din "insidesdomän" och låta samma
dns vara "caching" server för resten ?

>   ----- The following addresses had permanent fatal errors -----
> rockstedt at telia.com
>     (reason: 553 <root at bart.rockstedt.dyndns.org> unable to verify address)
>     (expanded from: <root at bart.rockstedt.dyndns.org>)
>
> Visst är det ett resolv problem?
Nej. varken MX eller A existarar just nu.
> dig bart.rockstedt.dyndns.org

; <<>> DiG 9.3.1 <<>> bart.rockstedt.dyndns.org
;; global options:  printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 11415
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 0

> dig bart.rockstedt.dyndns.org mx

; <<>> DiG 9.3.1 <<>> bart.rockstedt.dyndns.org mx
;; global options:  printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 57393
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 0

> //Janne

        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )