WebDAV

Michael Josefsson mj at isy.liu.se
Wed Dec 20 14:24:13 CET 2006

Halloj!

Jag har just dragit igång WebDAV på FBSD 4.11 för att kunna publicera
min iCal-kalender med hjälp av phpicalendar. Allt fungerar, men bara
"för bra". Det visar sig nämligen att ALLA kan publicera sin kalender
oavsett namn/lösen. Servern skiter helhjärtat i konfiggen:

<Location /cal>
         DAV On
         AllowOverride None
         Options None
         AuthType Digest
         AuthName "webdav"
         AuthDigestFile "/usr/local/etc/apache/passwords/webdav.digest"
         <LimitExcept GET HEAD OPTIONS>
                 require user kalle
         </LimitExcept>
#       <Limit GET HEAD OPTIONS>
#               require valid-user
#       </Limit>
</Location>

Utan denna Location-sats kan man inte nå katalogen men *med den*
spelar det ingen roll vad det står AuthDigestFile (kan även peka på
fil som inte finns - inget klagomål i nån loggfil), eller vilken
användare man är eller om Limitexcept finns med eller inte. Mycket
generöst:(

...och vad kan detta bero på?

/Micke