mount_smbfs

Johan Larsson johan at ludd.ltu.se
Mon Dec 18 22:47:27 CET 2006

En windows-share är ju något som delas ut från en windows-burk En
samba-share är en share som kan monteras på en windows-burk, och det är det
du gör.

Han vill alltså montera en windows-share på en freebsd-burk (som NFS
ungefär).

Och du har helt rätt, kör du samba för att exportera till windows  vill du
ha de där inställningarna.

Du kan också dos charset (kunde iaf förrut) för att säga åt windows vad den
skulle använda, men den är nog standard satt till cp850.

  Johan

On 12/18/06, Daniel Andersson <daniel at da.myftp.org> wrote:

> Ja, kanske det. Hur som helst, med de inställningarna kunde jag skapa
> filer och kataloger på mina windows-shares både i Windows XP (självklart
> :)) och FreeBSD som innehöll åäö och det såg rätt ut i båda systemen.
>
>         -- Daniel

  regards
  Johan