Är FreeBSD ett "server" OS?

Martin Nilsson martin at mullet.se
Fri Apr 7 13:56:07 CEST 2006

G Hasse skrev:
> Hårdvaran man ska köra på är en HP-Proliant med två CPU:er,
> massor av minne (4GB).
>
> Nu har jag lite frågor till BSD-gruppen:
>
> Vilken version av FreeBSD tycker ni att man ska köra?

6.1R eller så sen RC som möjligt, det är den versionen som kommer vara
aktuell när artikeln kommer ut.

> Vilken version av MySQL, Apache?

Samma som på de andra operativen annars är det inte vidare lönt att
jämföra. Se till att sätta upp antal apachebarn och mysqlbuffers så att
minnet utnyttjas, detta gäller alla systemen!

Se framförallt till att göra vettiga tester. Ex så är supersmack i
standardutförande inte någon vidare vettig test av en databas. Vem
använder en SQL databas för att hämta data ur _en_ tabell på 5MB om man
behöver maximal prestanda?

> Finns det något att göra vi bygget av kärnan som kan
> vara bra att tänka på?

Om det inte är fusk så kompilera system och applikationer för den CPU
som sitter i burken. I övrigt så finns det inte så mycket magiska
inställningar som alltid bara har positiva effekter...

Testa att välja olika threadlibs i /etc/libmap.conf ex MySQL blir lite
snabbare med libthr.

Testa acceptfilters till apachen, kan hjälpa vid många anrop/sek, ladda
i loader.conf

> Är det t.ex. någon som vill vara med under själva testet?

Skulle vara kul, men jag antar att det kommer att ske i huvudstaden.

 > Har ni rent allmänt några andra tipps?

Kolla så att det inte sitter ett nätkort eller diskkontroller i burken
som har en gammal icke SMPng drivis, prestanda kommer då att bli därefter!

Lycka till!

/Martin

--
Martin Nilsson, CTO & Founder, Mullet Scandinavia AB, Malmö, SWEDEN
E-mail: martin at mullet.se, Phone: +46-(0)708-606170, Web: www.mullet.se

Our business is well engineered servers optimised for FreeBSD & Linux