Spambekämpning (was: Re: Studs ut - och det blir en stol mindre kvar n?r musiken slutar spela)

Linus Nordberg linus at nordberg.se
Sat Dec 31 23:34:57 CET 2005

peter h <peter at hk.ipsec.se> wrote
Sat, 31 Dec 2005 09:43:10 +0100:

|  En undring, vad finns det för sätt att bekämpa spam som vi inte provat ?
|  Vad kan vi göra för att reducera ( och i förlängningen eleminera) spam ?

Jag undrar om man kunde komma någon vart med betalning i form av
CPU-cykler (hashcash). Det är tillräckligt billigt för enstaka brev
och dyrt för miljontals för att kanske ge något. Jag funderade lite på
hashcash på nivån MTA-MTA (istf MUA-MUA) för något år sedan men sen
kom jag av mig.

En vanlig invändning är att det iaf är krackade windozeburkar som
spammar oss så den enda effekten man skulle få av hashcash är fler
krackade ADSL-kunder och mer global uppvärmning.

--
Linus