Sourcerouting med ipfw och natd

Henrik Lidström freebsd at henriklidstrom.se
Wed Dec 21 18:35:47 CET 2005

jerker.jorbrand at connecta.se wrote:

> Hej,
>

> Jag skulle vilja ha ett par tips om hur man fårtill source-based
> routing med hjälp av IPFW och natd.
>

> Som det serut idag så har jag följande config.
>

> interface:
>
> sk0        192.168.0.10
>
> ste0       83.214.163.162
>
> ste1       192.168.10.0
>
> ste2       192.168.20.0
>
> ste3       192.168.30.0
>

> Default gateway är 83.214.163.161
>

> Problemet är nu att jag skulle vilja att 192.168.20.0 nätet gick ut
> via sk0 som i sin tur är kopplat till ett stendumt adslmodem
> [...]
Jag kan erbjuda två länkar som kanske assisterar, jag försökte själv mig
på ett halvhjärtat försök till  policy routing hemma
med PF för något år sedan då jag hade dubbla internetabonnemang, men
körde fast rätt snabbt p.g.a. de två GW's.

Första gäller IPF
http://www.bsdnews.org/01/policy_routing.php

Andra är en mailtråd som säkert passar som handen i handsken.
http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd-security/2004-April/001838.html

Mvh Henrik