X10 (Marmitek) och FreeBSD

Magnus Danielson cfmd at bredband.net
Sun Dec 11 14:37:24 CET 2005

From: Patrik Åström <patrik at astrom.net>
Subject: X10 (Marmitek) och FreeBSD
Date: Sun, 11 Dec 2005 11:25:51 +0100 (CET)

> Hejsan,
>
> Jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av att styra X10
> utrustning tillsammans med FreeBSD.
>
> Jag har i ett par år haft ett startpaket från ehem.se som jag köpte vid
> något svagt tillfälle på Clas Ohlson, och det har under denna tid fungerat
> riktigt bra och jag har använt en Windows programvara tillsammans med en
> PC-styrenhet (Marmitek CM11) för att schema lägga olika händelser.
>
> Nu skulle jag vilja börja styra min X10 enheter via en av mina
> FreeBSD servrar här hemma, CM11 programmeras och styr andra X10
> [...]

I Debian så finns ett paket som heter X10, letar man sig bakåt så hittar man
det på:
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/apps/appliance/!INDEX.html

Men står det inte CM11A där? Jo, det gör det!

Borde kunna gå att få att fungera även i *BSD miljö.

Lite kreativ sökning i Google med CM11 X10 BSD gav bland annat den här sidan:
http://members.fortunecity.com/montrough/index2.html
En bit ner finns "Bruce Winter's Perl based HomeAutomation (HA) program called
mysterious (mh) or MisterHouse." t.ex.

Själv vet jag inte mer än att jag vet att det finns och att jag för 15 år sen
var på väg att göra något liknande med en kompis, men det blev aldrig av.

Share and enjoy!

MVH
Magnus