Arla v0.14 bug-report

Magnus Ahltorp map at stacken.kth.se
Sat Nov 21 23:00:23 CET 1998

> 1) arlad går inte att köra i testläge "arlad -t".
>    Den får segfault och dumpar core, var den dumpar sin core har jag dock
>    inte klurat ut än. Inte i katalogen man startade den ifrån i alla fall...
>    Att köra den i demon-läge går dock bra.

arlad dumps its core in /usr/arla/cache

> 3) Systemanropet "getwd" verkar inte funka i afs. Felmeddelandet lyder:

In linux 2.0, getcwd() is not a syscall. In linux 2.1, it is, which is
used by the getcwd.so shared library.

>         root:/# cd /afs/e.kth.se/home/e93/e93_jof
>         root:e93_jof# pwd
>         pwd: getwd: cannot access parent directories
>         root:e93_jof# cd Private
>         cd: could not get current directory: getwd: cannot access parent directories
>         bash: PWD: unbound variable
>         root:getwd: cannot access parent directories# cd /
>         root:/#
>
>    Detta är visst en dokumenterad bugg (i Linux 2.0) enligt Love.

Yes, this is a documented bug. Because of the design of the linux 2.0
VFS and the design of the linux xfs, getcwd() is not always
successful. This is partly due to the awful way of doing getcwd()
in generic unices.

> 4) Det går inte att avmontera afs, Felmeddelandet lyder:
>
>         umount /afs/
>         umount: arla: device is busy
>
>    Även detta påstår Love är en dokumenterad bugg.

Yes, this is a known bug.

>   Om man flyttar /usr/arla/bin/xfs.o till /lib/modules/misc/
>   och lägger till raden "alias char-major-103 xfs" i sin /etc/conf.modules
>   och sedan kör "depmod -a" så klarar kerneld av att själv av att leta upp
>   och ladda xfs.o när den behövs.

Since loading of xfs.o is only done when arlad is loaded, autoloading
of the module has not been done. My personal feeling is that it will
only add more steps to the installation procedure.

/Magnus
map at stacken.kth.se