Kommentarer i e-post.

mho mho at mho.nu
Wed Jun 27 17:28:34 CEST 2007

In message <001101c7b0cc$6e6db910$187ba8c0 at P24>, "brohm" writes:

>Jag har den uppfattningen att n=E4r man svarar p=E5 e-post, =

Du har fel(TM)! :-)

>orginaltexten skall finnas med (efter svarstexten) s=E5 att mottagaren =
>vet vad svaret han erh=E5ller =E4r svar p=E5,

Det enda vettiga är att man svarar inline i anslutning till det
påstående man adresserar. Risken är annars överhängande att man
till exempel får svaren "ja, nej, kanske" på tre separata frågor
och inte vet vilket svar som hör till vilken fråga.

> och att texten under "you =
>wrote" inte ska r=F6ras/=E4ndras =F6verhuvudtaget.=20
>
>S=E5ledes ska svaret med eventuella kommentarer i sin helhet st=E5 =
>f=F6re "you wrote".=20

Nej, man bör trimma irrelevant text för att underlätta läsningen.
Om läsaren behöver mer kontext, kan han läsa orginalmailet.

Ett av de få undantag jag kan tänka mig är att när man diskuterar
exempelvis en patch, kan det vara motiverat att ibland låta patchen
medfölja ograverat sist i brevet, men själva diskussionen bör ändå
hanteras på normalt sätt.

>Se bilaga "Jag fick nyligen detta meddelande som SMS.rtf"=20

Inga åsikter om bilagan; jag kunde inte läsa den...

    - mho