Nyhetsbrev.

Noah Williamsson noah at hd.se
Mon Apr 3 18:32:54 CEST 2006

BSD Users Sweden <bus at stacken.kth.se> on måndag 3 april 2006 at 11.29 +0000 wrote:

>Kan någon styra mig åt rätt håll? Finns det någon renodlad programvara för
>att skicka nyhetsmail eller ska man köra t.e.x mailman?

Tittade själv efter något liknande för ett par år sen och det verkade vara svårt att hitta något som var mindre fulhack och mer vettigt.
De kraven jag hade var:
* Det ska vara lätt att lägga till och ta bort epostadresser ur listan (så man kan göra det via webben)
* Någon annan ska inte kunna skicka till utskicksadressen och kunna spamma kunderna (hej NIC-SE!)
* Avsändaradressen ska enkelt gå att styra
* Inbyggd studshantering
* Ska fungera med postfix
* Gärna någon form av intelligens så mail kunde levereras i grupp baserat på domän (t.ex. alla @telia.com levereras samtidigt) istället för att exekvera mail(1) och/eller göra en SMTP-anslutning för
varje mottagare.

Jag ska erkänna att jag inte fördjupade mig alltför mycket i det här men det verkade svårt att få både Majordomo och Mailman och någon mjukvara till jag tittade på, att lira med kraven ovan.
Fastnade i alla fall till slut för CommuniGate Pro (kommersiell mjukvara, kostar pengar, men ruskigt duktig på mail) som via sitt port 106 (poppasswd) protkoll tillät vilken TCP-kapabel applikation
som helst att hantera listor, användare på listor, och massa andra parametrar som hade med listan och dess utskick att göra.

Det verkar riktigt lovande faktiskt men jag har inte haft ork att läsa annat än README filer och deras mailarkiv.
Om du provar får du gärna rapportera tillbaka till mig/listan och berätta hur det gick. :)

Med vänlig hälsning,
Noah Williamsson